Saturday, January 5, 2013

~Bye-bye 2012..Hye 2013~

Lamanya tak melepak dan merapu  kat sini....rindu ler.....hehehe....Welcome 2013... & Say goodbye to 2012 (hari ni dah 5 Januari 2013, rasanyer belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Tahun Baru untuk semua)...2012; Banyak kenangan pahit manis yang terlakar dan masih segar dalam ingatan..Syukur pada Allah kerana kita masih diberi peluang untuk bernafas di bumi-Nya...Alhamdulillah..
Alhamdulillah sepanjang tahun 2012, banyak azam telah tercapai..Tahun lalu juga memberi kejutan dalam hidup saya, sebab Encik Suami sudah ada di sisi, takde la berjauhan lagi kan...rasa syukur kepada Allah kerana mendekatkan kami..walaupun tahun lalu belum ada rezeki untuk ada "orang baru", takpe...Allah belum bagi lagi rezeki tu...so, kami redha...sebab kami dah usaha, dah jumpa doktor, dah jumpa bidan, dah cuba itu, dah cuba ini.......InshaAllah, akan ada rezeki untuk kami..Allah Maha Mengetahui...kita manusia ni sentiasa alpa....mulut manusia juga kadang berbisa, ada hati yang terguris...tapi, orang tak akan tahu...paling tepat...mungkin buat-buat tak tahu...saya dan suami tak pernah merungut walau orang kata kami ni dah kawin lama, tapi anak takde.....nak buat macammana, Allah belum bagi....Kalau kita dapat tentukan semua tu...mungkin berderet dah anak kami...kepada orang yang tidak memahami...ingatlah, tanamkan dalam diri...rezeki kita, hidup kita, Allah yang tentukan...jangan kita berlagak di bumi Allah...mungkin ya kami belum ada anak..tapi, jika Allah nak bagi...esok lusa saya boleh pregnant...Bila Allah berkehendak serta menghendakinya, dan pabila Dia telah menetapkan sesuatu maka Allah berfirman kepadanya: "Jadilah", maka jadilah dia. Begitulah beberapa ungkapan ayat-ayat kun [jadi] maka faya kun [jadilah] dalam al-Qura’an...kepada orang yang masih belum memahami....fikirkan perasaan kami, hati kami bila; melontarkan pertanyaan...doakan untuk kami kebaikan, bukan asyik nak kata benda buruk...contohnya, " naper belum pregnant lagi...kau mandul ke...?tak sakit hati ke bila dengar orang cakap begitu....mungkin kau belum rasa lagi apa yang kami rasa....esok lusa kita tak tahu...kami bukan marah, cuma terkilan...kepada mereka yang pernah berkata begitu, atau terdetik nak kata begitu...kami maafkan semua kesilapan anda..kami tak nak berdendam..itu bukan sikap kami...2013; Kita belum tahu apa akan jadi sepanjang tahun ini...doa saya semoga tahun ini ada rezeki "orang baru" untuk saya dan Encik Suami...kami tetap usaha, doa, tawakal..jika memang belum tertulis rezeki itu untuk kami..takpe...usaha, usaha dan usaha....Untuk family saya dan family En. Suami, terima kasih kerana memahami kami....

[Al Baqarah:117]
  • Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah ia."


[An Nahl:40]
  • Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan kepadanya: "kun (jadilah)", maka jadilah ia".


[Yaasiin:82]
  • Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia".


[Al An'aam:73]
  • Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan benar. Dan benarlah perkataan-Nya di waktu Dia mengatakan: "Jadilah, lalu terjadilah", dan di tangan-Nyalah segala kekuasaan di waktu sangkakala ditiup. Dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui


[Al Mu'min:68]
  • Dia-lah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila Dia menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya bekata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia".


[Maryam:35]
  • Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia".


[Ali 'Imran:47]
  • Maryam berkata: "Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun." Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril): "Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: "Jadilah", lalu jadilah dia.


[Ali 'Imran:59]
  • Sesungguhnya misal (penciptaan) Isa di sisi AllAh, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: "Jadilah", maka jadilah dia.
*****Ya Allah, jauhkanlah hati kami dari perasaan cemburu, iri hati, dendam dan hasad dengki kepada orang lain*****

2 comments:

Nao Mei said...

Salam...adikku...ingatlah Allah tak kan uji andai hambanya tak mampu...bersabar & bersabar..InsyaAllah bersabar pasti hasilnya indah..amin

Puteri Mama said...

@Nao MeiTq sis....

Ainul Hayat Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon