Thursday, December 13, 2012

Keikhlasan Dan Kejujuran

Jika diberi dua pilihan, antara keikhlasan dan kejujuran..saya akan memilih keikhlasan kerana dalam keikhlasan adanya kejujuran

       Hari ni nak cerita tentang persahabatan.Saya ada ramai sahabat dalam kehidupan ni..yang sentiasa mewarnai dunia saya dan menceriakan hidup saya tapi sejujurnya saya hanya ada 3 orang sahabat yang sentiasa ada dalam  susah dan senang saya. Tahun ni genap 19 tahun kami bersahabat..satu tempoh masa yang boleh dikatakan lama..Dari umur kami 6 tahun,a'ha masih budak lagikan...hehe sampailah sekarang ni, ada yang dah jadi mak, dah jadi wife tapi kami tetap kekal bersahabat baik..sentiasa berhubung, bertanya khabar dan sentiasa berkongsi cerita bersama walaupun waktu, masa dan jarak mencemburui kami. Ikatan persahabatn kami umpama printer dengan toner/ink, takde ink tak dapat print..
       Nak tahu apa akan jadi kalau kami berjumpa, berkumpul dan lepak sama-sama..memang tak leh kering gusi, sebab memang banyak cerita yang akan dikongsi bersama, bergossiping..tu memang kerja kami. Bab ketawa terbahak-bahak tu tak yah ceriter memang favourite kami.Ketawa bukan sebab mengata orang, tapi bila sorang-sorang kami flashback kenangan lama.Banyak kenangan pahit manis yang kami cipta bersama yang sukar untuk dibuang dan dilupakan.
       Kata orang dalam persahabatan ini ada pasang surutnya, memang ada salah faham yang akan tercipta..bohong jika ada yang mengatakan persahabatan ni sentiasa je manis...takde pahit langsung.siapa yang kata begitu..datang dan cakap ngan saya..cewahhh....berani lah konon..hehehe.Tan Sri P.Ramlee pun ada cakap, lidah lagi kan tergigit..inikan pula suami isteri..oppppsss..belakang tu kiter tukar k, inikan pula sahabat..untuk sentiasa kekal bersahabat baik..kami amalkan petua ni.."Keikhlasan"..sentiasa ikhlas menerima diri masing-masing, sentiasa ikhlas dalam persahabatan.

7 PERKARA PENTING TENTANG SAHABAT SAYA :
Kaunter Aduan dan Pertanyaan
  • Dia boleh menjadi tempat saya meluahkan segala-galanya, tempat saya bertanya apa-apa sahaja. Dia tidak akan merungut walaupun terpaksa menahan telinga mendengar saya membebel
Safety Box
  • Mulutnya akan dikunci rapat-rapat walaupun banyak cerita dan rahsia yang telah saya luahkan, saya boleh percaya 101% dengannya. Rahsia tetap kekal selamat walaupun ada masa nya kami bergaduh
Kipas Susah Mati
  • Dia tak pernah duduk diam bila kami bersua, sentiasa ada cerita yang menceriakan keadaan. Sekali mulut bicara, payah nak cari titik noktahnya.
Tukang Kepoh
  • Setiap hari lahir saya, dia tak pernah lupa untuk mengucapkan selamat ulang tahun kepada saya dan sentiasa menjadi salah seorang yang terawal mengungkapkannya
Cerita Terkini
  • Kami boleh lepak bersama sambil berborak dan bergosip cerita-cerita terkini
Tukang Kritik
  • Dia memang layak jadi juri untuk diri saya..dengan selambe saje dia akan kritik apa-apa sahaja yang tak betul di matanya, yang pelik teguran dia langsung tidak membekas dalam hati saya dan langsung tidak menaikkan kemarahan saya
Jadi Diri Sendiri
  • Saya boleh menjadi diri sendiri tanpa berpura-pura menjadi orang lain, walau siapa pun saya. Dia boleh menerima saya seadanya..
Ceritera kami tak sepanjang mana,wataknya bukan sementara, 
namun ceritera kami amat bermakna, takkan lenyap ditelan masa..

No comments:

Ainul Hayat Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon